Reisverhalen

logo van Twin-travel

Regelmatig ontvangt Twin-travel verslagen van de reizen, die onze stichting organiseert. Daarnaast staan er wel eens berichten in de krant over onze organisatie. Hieronder een overzicht van deze verslagen en berichten.

Met Twin-travel naar Barcelona

14 t/m 21 mei 2005

Voor de tweede keer met Twin op pad. Het was me de eerste keer uitstekend bevallen, dus ik had er ook nu weer ongelofelijk veel zin in. Het was wel ontzettend vroeg. Om 5.05 uur zou het vliegtuig vertrekken. Maar ja je moet op Schiphol ca 2.00 uur van te voren aanwezig zijn. Dus met wat marge was de verzameltijd 2.45 uur. Iedereen was ruim op tijd. Altijd een leuk moment het verzamelen. Je ziet voor de eerste keer je reisgenoten.

Na een prima vlucht kwamen we rond 7.25 uur op Barcelona airport aan. Na het ophalen ontmoeten we voor de eerste keer onze reisleidster van de Jong intra die ons deze week zou rondleiden in deze prachtige stad.

Na de transfer naar het hotel was iedereen eigenlijk al uitgeteld, maar de dag was pas net begonnen. Na een goed ontbijt gingen we onder de bezielende leiding van onze reisleidster Qurina van Dijk de binnenstad in. Onder haar leiding zijn we lopend naar de Ramblas gegaan een heerlijke boulevard om te flaneren zoals ze dat zei. Na nog wat straten en Plaça’s te hebben bewonderd zijn we terug gegaan naar ons hotel Autogar; een prima stadshotel, lekker dicht bij de Ramblas en perfect gelegen.

Zondag, de dag dat we onder leiding van Qurina een wandeling door de stad gingen maken. Het was een heerlijke dag, niet te warm en zeker ook niet te koud. We gingen dus te voed naar de oude stad ook wel de Barri Gotic genoemd. Op een gegeven moment kwamen we op een plein waar een naar mijn mening heel mooi kunstwerk van de kunstenaar Botero stond. Een uit de kluiten gewassen kat heel mooi en ook goed te bevoelen voor de liefhebbers. Op deze dag hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de Santa Maria del Mar een kerk die volledig door en voor het gewone volk is gebouwd. Via de nieuwe haven en het grote beeld van Columbus liepen we terug naar ons hotel.

Op maandag zijn we met de bus naar Monserrat gegaan een klooster dat op een berg net buiten de stad ligt. Het was een prachtig klooster. We waren lekker vroeg en konden daarom zonder in de rij te hoeven staan naar de zwarte madonna de schutspatroon van Barcelona en alle Catalanen. We hadden dus rustig de tijd om haar handje even aan te raken en te bevoelen. De rest van het beeldje staat onder een glazen stolp dus die kun je niet voelen. Daarna is de groep een beetje uit elkaar gegaan om zelf wat rond te kijken. 's Middags hadden we nog wat tijd voor ons zelf. We zijn met de hele groep naar een park gegaan. In dit park, Parc de la Ciutadella hebben we gepicknickt. Lekker stokbrood met chorizo en tomaat erop. Het weer was perfect echt even heerlijk genieten in een mooi stadspark. 's Avonds zijn we Naar een restaurant op Plaça Reial gegaan. We wisten via onze gids dat het een prima restaurant moest zijn, ze had er eerlijkheidshalve bijgezegd dat er wel een rij voor de deur staat en dat je dus in de rij moet staan om binnen te komen. Het was mijns inziens de moeite waard. Ik heb er heerlijk gegeten. Het was van uitstekende kwaliteit en de wijn was er heerlijk. Voor de geïnteresseerden, het heet Les Quinze Nits of te wel de vijftien nachten.

Op dinsdag stond de hele dag in het teken van Gaudi. Helaas was het een wat regenachtige dag. Maar daar lieten we ons humeur niet door bepalen. Als eerste gingen we naar La Casa Mila, de schoorstenen zouden er prachtig moeten zijn. Helaas konden we er in verband met de regen niet het dak op. Maar via de raampjes op de zolder verdieping konden we nog wel iets zien van de schoorstenen en konden de begeleiders voor hen die dat wilden er iets over vertellen. Het was een wonderlijk bouwwerk. Niets was recht, het moest er zo uit zien alsof alles uit de natuur kwam. In het stijlappartement die met spullen uit de tijd van Gaudi was ingericht, was het ook schitterend, alles was bewerkt, er was geen geometrisch figuur te vinden. Na de lunch gingen we naar de la Sagrada Familia het onvoltooide meesterwerk van Gaudi. De kathedraal is van een onvolprezen schoonheid. Er zit zoveel symboliek in het bouwwerk dat het niet te beschrijven is. Hierna zijn we naar parc Guell gegaan. De natuur was ons tijdelijk even niet gunstig gestemd, want net toen we de bus uitstapten begon het harder te regenen. Maar ondanks dat was het de moeite waard. Vooral de slingerbank van Gaudi was fantastisch, met heel mooi mozaïek werk. Deze bank die boven op het plein van de honderd zuilen staat is weer een echt Gaudi werk. Het plein eronder is ook geinig.

Woensdag gingen we naar de Monjuic, een berg die ten westen van het centrum van Barcelona ligt. Deze berg is de groene long van de stad. Na op een mooi punt een geweldig overzicht van de stad gekregen te hebben gingen we door naar het olympisch stadion, waar Ellen van Langen voor Nederland een gouden medaille won. Nu doet het dienst als voetbal stadion voor de club Español. Hierna gingen we naar het Poble Español een soort openlucht museum waar je je door de verschillende bouwstijlen in andere delen van Spanje waant. Het was deze dag weer schitterend weer dus na de regen dag was het weer heerlijk om door dit openlucht museum te lopen.
Maar het toppertje van de dag was toch echt het begin van de dag. Het was een extraatje in de excursies, Het Palau de la musica Catalana volgens mij het mooiste gebouw dat ik tot nu toe heb gezien. Het was gewoon ongelofelijk indrukwekkend. Zoveel gebrandschilderde ramen en allemaal zo mooi en het mozaïek op de wanden achter het podium waar we even dicht bij mochten kijken, maar bovenal de akoestiek. De gids liet ons een stuk orgel muziek horen zodat we even konden genieten van de akoestiek.

Donderdag was een vrij te besteden dag, voor iedereen was er ruimte om te doen waar hij of zij zin in had.

Vrijdag zijn we weer met de bus en onze reisleidster Qurina op pad gegaan. Deze keer gingen we weer de stad uit. Eerst ging de reis naar Girona een mooie stad met vooral een mooie oude binnenstad. Daarna gingen we naar Figueras, waar het museum van Dali zich bevindt. Na een goede lunch op een terras in Figueras gingen we het museum in waar Dali zelf ook begraven ligt.
Op zaterdag ging om 4.45 uur de telefoon weer van de wekservice. Om 5.30 uur zou de bus voor staan om ons naar de luchthaven te brengen, maar om 6.15 uur was hij er dan eindelijk. Maar het kwam allemaal prima in orde. Op het stukje van het hotel naar de luchthaven nam Qurina onze reisleidster afscheid van de groep. Wij hadden haar de vorige dag al toegesproken. Één van onze Twin groep heeft een mooi praatje gehouden de dag op de terugreis van Girona naar Barcelona en Qurina daarin bedankt voor haar enorme toewijding. De terug vlucht verliep vlekkeloos en voorspoedig, we waren voor schema op schiphol. Na het verzamelen van de koffers hebben we afscheid van elkaar genomen en zijn ieder ons weegs gegaan. Maar niet voor adressen en e-mailadressen te hebben uitgewisseld, want zo’n vakantie levert je een hoop nieuwe contacten op.

Hopelijk heb ik mensen enthousiast gemaakt voor een mooie vakantie met twinTravel. Ik kan het iedereen aanbevelen, Blinden, slechtzienden en begeleiders, het is voor iedereen een fantastische beleving en een ideale manier om er eens lekker tussenuit te zijn. Twijfel niet en geniet. Dit is de ideale manier om ondanks je handicap er zelfstandig op uit te trekken en de wereld te verkennen. Mij kun je in ieder geval nog zeker eens treffen op een twinreis, ik hoop jouw ook eens te ontmoeten.