Reisverhalen

logo van Twin-travel

Regelmatig ontvangt Twin-travel verslagen van de reizen, die onze stichting organiseert. Daarnaast staan er wel eens berichten in de krant over onze organisatie. Hieronder een overzicht van deze verslagen en berichten.

Een bijzondere manier om de Kerstdagen te vieren

Vorig jaar wilde ik iets anders met kerst dan andere jaren.
Sinds een paar jaar ben ik alleen en mijn kinderen wilde ik dit jaar niet opzadelen met het beroemde gezegde "Wat doen wij met moeder met de feestdagen? Door mijn visuele handicap is het echter niet zo makkelijk alleen iets te ondernemen. Toen de najaars reisinformatie van Twin-travel kwam, stond daar de oplossing in: een vier daagse wandelvakantie onder begeleiding van een gids in de prachtige omgeving van de Achterhoek.Maar eerlijk gezegd was het de toevoeging met uitgebreid kerstontbijt en een zeer gezellig kerstdiner op de kerstdagen", waar ik voor viel.

Dus boeken. En.... ik kon mee!

Op 24 december om 11 uur 's morgens werden we op het station van Lochem verwacht. Hoe kom je daar? Geen idee! Dus maar bellen naar NS-assistentie. Die wist mij keurig te vertellen hoe ik in Lochem moest komen. In totaal moest ik drie keer overstappen, zodat wel wat assistentie nodig was. Geen probleem, daar zorgde de NS voor!

Dus vroeg uit de veren, kaartje kopen en treinen maar. De reis ging voortreffelijk. De NS-assistentie werkte perfect. Ik zat bij alle overstappen op de juiste tijd
in de juiste trein en kwam dus keurig op tijd in Lochem aan.
Op het station stonden de begeleiders van Twin-travel mij al op te wachten.

Na een korte kennismaking met de andere vakantiegangers gingen we op pad naar ons hotel in Barchem.De bagage ging ons vooruit in een busje. Ja, wat wil je, het was immers een WANDELvakantie!

De gids die in Lochem woont wist heel goed de weg.We kwamen dan ook op de mooiste plekjes op onze route naar Barchem. De zon kwam ons zelfs nog verwelkomen, zodat we heerlijk in de zon onze lunch genoten. Ik was nog niet eerder in de Achterhoek geweest. Wat een bossen en heide! Wat een genot om daar doorheen te wandelen en wat een rust. De begeleiders van twin-travel raakten niet uitverteld over de wisselingen in het landschap. De mist die laag over de heidevelden hing was voor hen niet te beschrijven. Na ca. 20 km lopen kwamen we bij het hotel aan.Een sober familiehotel volgens de gids. Maar wat is sober, als gezelligheid en gemoedelijkheid volop aanwezig zijn?. Bij aankomst hebben we met zijn allen in de bar een drankje genomen. De meeste mensen had ik toen al gesproken en kende ik al van naam.Ik sta er iedere keer weer versteld van hoe snel je dat weet.

Even opfrissen en omkleden en daarna snel aan tafel. Het eten was prima. De stemming trouwens ook. s Avonds is een aantal mensen nog naar de nachtdienst in de kerk aan de overkant van het hotel geweest. Verschillende wilden de Midwinter Hoornblazers horen. Mijn kamergenoot Arit en ik zijn lekker naar bed gegaan. Van slapen kwam echter niets.Als je twee kletskousen bij elkaar op een kamer zet, dan kan het wel eens laat worden. De Hoornblazers hebben wij daarom ook gehoord. Het was een mooi concert. Ook al zaten wij niet in de kerk, wij hebben er toch van genoten!

Eerste Kerstdag begon met een heerlijk uitgebreid ontbijt en het gezellig met elkaar klaarmaken van de lunchpakketten. Daarna gingen we aan de wandel. We hebben die dag een route in de vorm van een 8 gelopen. Heel mooi en heerlijk rustig. Wat is het daar toch stil. Als je zelf in de Randstad woont waar altijd lawaai is, is dit een verademing. s Avonds kregen we een kerstdiner om van te watertanden: complimenten voor de kok!

De volgende dag begon met een uitgebreid ontbijt, een goede voorbereiding op een lange wandeling. Het ging alleen regenen. Dat hadden we nog niet gehad. Gewoon doorlopen en net doen of er niets aan de hand is. Het heeft ook wel wat als je met z'n allen in regenkleding langs bos en hei loopt. Helaas moest ik afhaken. De dag ervoor had ik me twee keer verstapt en mijn knie wilde niet meer meedoen. Gelukkig voor mij waren er meer afhakers, zodat ik niet alleen in de bus terug naar het hotel ging. In het hotel was het daarom erg gezellig en we zaten uit te kijken naar de volhouders. We hebben ze dan ook uitgebreid verwelkomd door een ereboog voor ze te maken, waar ze onderdoor moesten lopen. Iedere deelnemer die het volbracht had en onder de boog door liep werd toegejuicht. Zo zie je maar wat een saamhorigheid je in een paar dagen kan bereiken.

Even opfrissen, omkleden en snel naar de bar.
Karel had een digitale-camera en zijn lap-top meegenomen. Voor het diner toonde hij de gemaakte foto's. Het is heel apart om de dag zo terug te zien. Vervolgens naar het diner. Wij dachten dat het een normale maaltijd zou zijn. Mis poes! Het was een overheerlijk en zeer uitgebreid diner ! We wisten niet wat we zagen. Wat er niet allemaal op tafel kwam. We waren er allemaal stil van!

We hebben in totaal bijna 60 km gelopen (de volhouders tenminste) maar ook zoveel gegeten dat we bang waren dat we toch een paar kilootjes zwaarder waren geworden. Alle komplimenten voor het hotel.

Op vrijdag 27 december na het ontbijt was het feest over. Maar we waren wel een zeer fijne ervaring rijker! Het is een zeer aparte manier om de kerstdagen door te brengen. De groep van 16 mensen was zeer gevarieerd (uiteenlopende types, maar ook uiteenlopende leeftijden:de jongste uit de groep was 25 en de oudste 84 jaar. Ik ben heel blij dat ik dit heb mee gemaakt en zal het zeker nog een keer doen. Deze kerstdagen zijn door deze vakantie heel bijzonder geworden!Alle complimenten voor de gids, de deelnemers en vooral de begeleiders vanTwin-travel. Zij maken het toch wel heel fijn om zo voor je klaar te staan en je van die fijne dagen te bezorgen. Hartelijk dank aan alle begeleiders. Het is een hele fijne kerst geweest.